Η ΕΚΘΕΣΗ ΑΦΗΝΕΙ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

 

Η Βενετία στα παράθυρά της: ...

συμπεράσματα και προοπτικές μίας εκθεσιακής διαδρομής.



Μια μεταβλητή και άπιαστη πόλη, αλλά ταυτόχρονα ιδανική και μεταφυσική. Έτσι φαίνεται η Βενετία σε αντανάκλαση στα παράθυρά της, μια φανταστική Βενετία που αλλάζει μορφές και χρώματα, που σκορπίζει την παρουσία της σε απροσδόκητες προοπτικές και εκπληκτικές προσεγγίσεις όπου το συγκεκριμένο ενώνεται σαν ζωγραφική με το αφηρημένο, με θόλους, καμπαναριά, κολόνες, αγάλματα και καμινάδες να ξεφυτρώνουν, λίγο ή πολύ με αφύσικο τρόπο, στα παράθυρα των σπιτιών και των παλατιών.

Ο καλλιτέχνης Riccardo Zipoli είναι καθηγητής και Περσικής Λογοτεχνίας και Φωτογραφικού Σχεδιασμού στο πανεπιστήμιο Cà Foscari της Βενετίας, και ήθελε σε αυτή την έκθεση να ενώσει τα δυο κάτ’εξοχή ενδιαφέροντά του εναρμονίζοντας τα υπό το σύμβολο της αντανάκλασης.

Όπως υπογράμμισε κατά την ομιλία του στα εγκαίνια της Λέρου, έκρινε σωστό να δείξει μία διαφορετική Βενετία όσο καί εφήμερη, προσηλώνοντας στο ανεπανάληπτο κλικ το διπλό σημάδι των παράθυρων και των κατασκευών, αντανακλόμενων από αυτά.

Και το σύμβολο της αντανάκλασης επαναλήφθηκε από τους στίχους του Abdolqader Bidel, εξαιρετικού Πέρση ποιητή του XVII αιώνα, που μας ήρθαν από μακριά στο χρόνο και στο τόπο να κάνουν λεζάντα στις φωτογραφίες, και που μεταφράστηκαν από τον ίδιο καλλιτέχνη.

Να λοιπόν πώς η καλλιτεχνική διαίσθηση του Zipoli μας επιτρέπει να θαυμάσουμε μια Βενετία κορνιζαρισμένη απο τα ίδια της παράθυρα, αδύνατο να την ξαναδείς, πολύ μακριά από την καταχρηστική βενετσιάνικη εικονογραφία, με το Canal Grande και τα περιστέρια της πλατείας Αγ.Μάρκου.

Μοναδικές εικόνες επειδή, ακόμη και αν ξαναβρεθείτε στο σημείο της λήψης την ίδια ώρα και μέρα του χρόνου, ακόμη και αν δεν προδοθείτε από ένα περαστικό συννεφάκι, θα αρκεί ένα φως αναμμένο στο δωμάτιο, ένα τζάμι ανοικτό ή ένα πατζούρι κλειστό, και δεν θα επαναληφθεί η αντανάκλαση.που ψάχναμε.

Οι φωτογραφίες της έκθεσης, επιλεγμένες ανάμεσα σε περισσότερες από χίλιες, παρουσιάζονται σε ζευγάρια, η καθεμία έχει μια ιδιαιτερότητα που συνδέει τις δυο εικόνες.

«Η Βενετία στα παράθυρά της» εκτέθηκε ήδη σε σημαντικούς χώρους όπως Maison Européenne de la Photographie στο Παρίσι και Museum of Contemporary Art στην Τεχεράνη, ακόμη και στην Ρώμη, Postdam στην Γερμανία και Cà Foscari στην Βενετία.

Στην συνέχεια, με πρωτοβουλία και συντονισμό της ΑΙΑΛ, ύπο  την αιγίδα της Ιταλικής Πρεσβείας της Αθήνας, έκανε μία καλλιτεχνική διαδρομή στην Ελλάδα, ξεκινώντας το Αύγουστο 2013 από το ‘Κατάλυμα της Ισπανίας’ με την επιμέλεια του Ιταλικού Προξενείου Ρόδου, και τελειώνοντας το Ιούνιο 2014 στο Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο της Θεσσαλονίκης.

Στους εννέα μήνες του ταξιδιού της πέρασε από τον αίθριο χώρο του δημοτικού σχολείου Λακκιού, τα Παλαιά Δημοτικά Λουτρά Πατρών, το Μουσείο Χαρακτικής «Τάκης Κατσουλίδης» της Μεσσήνης, τις αίθουσες του ιστορικού Βουλευτικού στο Ναύπλιο, το Εκθεσιακό Κέντρο της Νέας Ιωνίας στο Βόλο, και το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο της Αθήνας.

Στο μεγάλο περίπατο της στην Ελλάδα, η έκθεση του Zipoli, μέσα από τις εικόνες της Βενετίας και τους στίχους του Bidel, μετέφερε μαζί της και μία θετική όψη του νησιού μας, εντυπωσιάζοντας τους πολυπληθείς επισκέπτες στις διαφορετικές στάσεις λόγω του υψηλού επιπέδου της και το γεγονός ότι η πρωτοβουλία ήταν από ένα πολιτιστικό σύλλογο της μακρινής Λέρου.

Ανάλογη θετική εντύπωση προκάλεσε επίσης πριν δυο χρόνια η έκθεση «...Λαστρα και καλέμι, ανάγλυφα ταξίδια...» της Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Παλέρμου, που ταξίδεψε στην Ελλάδα με πρωτοβουλία της ΑΙΑΛ και υπο την αιγίδα της Ιταλικής Πρεσβείας της Αθήνας.

Και οι δυο εκθέσεις είναι αποτέλεσμα ενός δικτύου πολιτιστικής συνεργασίας, η σημασία της οποίας εμφανίζεται ιδιαίτερα στην εποχή μας ισχνών αγελάδων, όταν η κουλτούρα κινδυνεύει να περιθωριοποιηθεί...


[από ενα άρθρο της εφημερίδας  ‘Λεριακά Νέα’]


 

LAST NEWS

member login